Mapa del Món

lunes, 31 de agosto de 2015

Ethiopia sud 2 - Ethiopia sur 2

Ben d’hora, pel mati ,ens despertem  i anem a esmorzar “Ful” un “potaje” amb pa molt bo que m’ha recordat al gust de la pizza. Tot seguit,h em fet quasi 5h deviatge fins arribar a Konso.
Després de deixar les motxilles en un hotel de mala mort, lloguem un guia que ens porta a visitar una de les 30 aldees que hi ha pel voltant. Anem a Machalo un petit poble a dalt d’un turó,  delimitat per pedres i troncs d’arbre (antigament per protegir-se) creant un laberint de carrers on sobresortien casetes de fusta, fang i palla. Una espècie d’entrada feta de fusta amb la part de dalt en forma de dos homes (representant guerrers) és l’inici per començar la visita,seguits per tots els nens del poble que encuriosits riuen, ens pregunten coses i es posen davant la càmera. Pels camins estrets, ens anem creuant amb gent que ens saluda, vaques i cabres, gallines... A la plaça principal ens deixen entrar en una de les cases comunes que està alçada del terra i s’ hi entra per sota. Allà ens expliquen que els nens viuen junts allà fins tenir la majoria d’edat i que, a vegades, també serveix per allotjar forasters.
Sortint del poble passegem una mica pel mercat de Konso que ja està tancant, prenem unes cerveses en un d’aquets bars locals plens de gent i amb una olor que no es pot descriure i tornem cap a l’ hotel per dutxar-nos.
Sopem en  un bar  de pescadors als qui  sembla que els fa molta gràcia que estiguem allà. Mengem ingera i espaguetis amb cullera (molt graciós). Se’n va el llum i acabem sopant amb espelmes.

El dia següent el passem tot el dia al cotxe fins arribar a Awassa. Una altra ciutat al costat d’un gran llac . Aquesta ciutat universitària ja es veu més occidental. Visitem un parc amb forces monos, el mercat de peix i ens arribem fins a una comunitat rasta on, en un bar, coneixem l’Antonio, un avi rasta que havia estat amic del Bob Marley i, a part de portar el bar, treballava en una fundació per ajudar a una escola local. Ens ensenya fotos de quan era jove i prenem uns batuts molt bons de fruites!
A la ciutat de Nazret arribem just abans de fer-se de nit i decidim passejar una mica fins el centre. El cert és que l’ambient no és molt còmode, una mica hostil. Aquest fet, afegit que en un moment donat  em van intentar robar, fa que ens mantinguem alerta i tornem cap a l’hotel just al caure el sol.

Ens aixequem d’hora per fer una altra tirada de cotxe d’unes 7 hores fins arribar a Harar, la quarta ciutat més sagrada pels musulmans. Tant l’ambient, com la gent i la ciutat són totalment diferents al que hem anat veiem fins aleshores:  la forma de vestir, de relacionar-se, culturalment.... Després de dinar fem una volta amb guia per un mercat i els carrerons  estrets i acolorits amb blaus, verds, blancs... de les diferents cases.
Quan es fa fosc anem a les afores per veure com uns encarregats donen cada dia de menjar a les hienes: Fa anys, per falta de menjar, les manades de hienes que viuen a prop de Harar (més de 100) van començar a apropar-se, a atacar al bestiar i algunes persones i nens. Davant d’aquesta situació un home va decidir sortir a les afores i alimentar amb carn les hienes, cada dia i sempre a la mateixa hora. D’aquesta manera van aconseguir aturar el problema.
L’·alimentador”, il·luminat per les llums del cotxe xiula assegut al costat d’un cistell ple de carn. Nosaltres, de peu ,a uns 5m d’ell ,esperem nerviosos. No tarden més de 10 minuts i un grup de 8 hienes s’apropen amb actitud poruga. L’home, que les crida pel seu nom, els va donant amb un pal trossets de carn. Llavors, arriba el nostre torn! A la distància d’un pal de 50 cm donem de menjar a una hiena mentre les altres ens rodegen observant. Ens batega el cor per l’ incertesa de com actuarà l’animal  però no passa res i tornem  a la furgoneta per tornar, emocionats, fins l’hotel.
L’endemà després d’esmorzar fem una caminada amb un guia local pels carrers de l’antic Harar. Visitem una casa típica decorada amb els plats de colors, catifes i la seva curiosa organització interior composta per diferents nivells segons la jerarquització dels membres de la família o visitants.
Tot seguit ens arribem a un cementiri musulmà que es troba a les afores i on hi ha una vista que mostra  tota la ciutat.

Per la tarda provem el chad (una planta natural “efecte redbull”) que prenen la gent local però, nosaltres, no vam sentir els efectes. I ja, al fer-se fosc, vam anar al poble del costat on hi ha el mercat de chad més important. En baixar de la furgoneta no vam passar desapercebuts i des de l’inici una gentada  ens va seguir per tot arreu. Sota la foscor de la nit i només il·luminats per les llums de les tendes, on grups de persones es dedicaven a escollir, preparar i empaquetar en ramals el chad, anem avançant lentament. Realment, la situació era una mica tensa tot i que va ser una altra experiència molt interessant i única.
L’ultim dia complert amb tot el grup anem cap a Awash. En principi ens havíem de quedar en un hotel al costat de la carretera però, per decisió unànime ,vam voler anar a acampar al PN d’Awash que ens sortia pel mateix preu.
De camí al càmping del lodge vam fer un mini safari on vam poder veure alguns animals com el warthog, impales, dic.dic, camells, tortugues...  fins arribar a la recepció. Des d’allà ja se sent la cascada que ens havien dit que hi havia a la vora però la primera sorpresa va ser que la gent del lodge ens va invitar pel mateix preu a les cabanyes i no vam haver d’ acampar. Després d’això, des del mateix restaurant ja teníem unes molt bones vistes a unes cascades abundants d’aigua que queia amb força donant continuïtat al riu Awash on uns quants cocodrils es remullaven.  La posta de sol sobre les cascades va ser perfecte per acabar al dia al voltant  d’una foguera que van encendre per sopar.

El dia de comiats vam iniciar-lo amb el safari de tornada a la carretera principal cap a Addis però abans de sortir del parc vam parar a un mirador molt maco del rift on es veia un canyó per  on passava el riu.
Al arribar a la capital ens organitzem cadascú segons les necessitats. La Marta i jo anem a l’estació de busos on amb força sort aconseguim un bitllet per les 5 del matí direcció  a Kombolcha. Després vam fer una bona caminada fins arribar on havíem quedat tots.
Sopem i arriba l’hora d’acomiadar-nos. El Jaume i la Luci són els primers en marxar. També diem adéu a l’Anibal, Sara,Luís, Alex i Mariona que van a dormir a una habitació.

Amb la Judith i el Dani ens acomiadem a les 5 del matí a l’estació ja que ells van cap a Bahia Dar.

(Traducción Google) Muy temprano, por la mañana, nos despertamos y vamos a desayunar "Ful" un "potaje" con pan muy bueno que me ha recordado al sabor de la pizza. A continuación, h me hecho casi 5h deviatge hasta llegar a Konso.
Tras dejar las mochilas en un hotel de mala muerte, alquilamos un guía que nos lleva a visitar una de las 30 aldeas que hay alrededor. Vamos a Machala un pequeño pueblo en una colina, delimitado por piedras y troncos de árbol (antiguamente para protegerse) creando un laberinto de calles donde sobresalían casetas de madera, barro y paja. Una especie de entrada hecha de madera con la parte de arriba en forma de dos hombres (representando guerreros) es el inicio para empezar la visita, seguidos por todos los niños del pueblo que curiosos ríen, nos preguntan cosas y se ponen ante la cámara. Por los caminos estrechos, nos vamos cruzando con gente que nos saluda, vacas y cabras, gallinas ... En la plaza principal nos dejan entrar en una de las casas comunes que está altura del suelo y se entra por debajo. Allí nos explican que los niños viven juntos allí hasta tener la mayoría de edad y que, a veces, también sirve para alojar forasteros.
Saliendo del pueblo paseamos un poco por el mercado de Konso que ya está cerrando, tomamos unas cervezas en uno de estos bares locales llenos de gente y con un olor que no se puede describir y volvemos al hotel para ducharnos.
Cenamos en un bar de pescadores a los que parece que les hace mucha gracia que estemos allí. Comemos ingera y espaguetis con cuchara (muy gracioso). Se va la luz y acabamos cenando con velas.

El día siguiente lo pasamos todo el día en el coche hasta llegar a Awassa. Otra ciudad junto a un gran lago. Esta ciudad universitaria ya se ve más occidental. Visitamos un parque con fuerzas monos, el mercado de pescado y nos llegamos hasta una comunidad rasta donde, en un bar, conocemos Antonio, un anciano rasta que había sido amigo del Bob Marley y, aparte de llevar el bar, trabajaba en una fundación para ayudar a una escuela local. Nos enseña fotos de cuando era joven y tomamos unos batidos muy buenos de frutas!
En la ciudad de Nazret llegamos justo antes de hacerse de noche y decidimos pasear un poco hasta el centro. Lo cierto es que el ambiente no es muy cómodo, un poco hostil. Este hecho, añadido que en un momento dado me intentaron robar, hace que nos mantengamos alerta y volvemos hacia el hotel justo al caer el sol.

Nos levantamos temprano para hacer otra tirada de coche de unas 7 horas hasta llegar a Harar, la cuarta ciudad más sagrada para los musulmanes. Tanto el ambiente, como la gente y la ciudad son totalmente diferentes a lo que hemos ido vemos hasta entonces: la forma de vestir, de relacionarse, culturalmente .... Después de comer hacemos una vuelta con guía por un mercado y los callejones estrechos y coloreados con azules, verdes, blancos ... de las diferentes casas.
Cuando oscurece vamos a las afueras para ver cómo unos encargados dan cada día de comer a las hienas: Hace años, por falta de comida, las manadas de hienas que viven cerca de Harar (más de 100) comenzaron a acercarse , a atacar al ganado y algunas personas y niños. Ante esta situación un hombre decidió salir a las afueras y alimentar con carne las hienas, cada día y siempre a la misma hora. De esta manera lograron detener el problema.
La • alimentador ", y • iluminado por las luces del coche pita sentado junto a un cesto lleno de carne. Nosotros, de pie, a unos 5m de él, esperamos nerviosos. No tardan más de 10 minutos y un grupo de 8 hienas acercan con actitud miedosa. El hombre, que las llama por su nombre, va dando con un palo trocitos de carne. Entonces, llega nuestro turno! A la distancia de un palo de 50 cm damos de comer a una hiena mientras las otras nos rodean observando. Nos late el corazón por la incertidumbre de cómo actuará el animal pero no pasa nada y volvemos a la furgoneta para volver, emocionados, hasta el hotel.
Al día siguiente después de desayunar hacemos una caminata con un guía local por las calles del antiguo Harar. Visitamos una casa típica decorada con los platos de colores, alfombras y su curiosa organización interior compuesta por diferentes niveles según la jerarquización de los miembros de la familia o visitantes.
A continuación nos llegamos a un cementerio musulmán que se encuentra en las afueras y donde hay una vista que muestra toda la ciudad.
Por la tarde probamos el chad (una planta natural "efecto redbull") que toman la gente local pero, nosotros, no sentimos los efectos. Y ya, al caer la noche, fuimos al pueblo de al lado donde está el mercado de chad más importante. Al bajar de la furgoneta no pasamos desapercibidos y desde el inicio un gentío nos siguió por todas partes. Bajo la oscuridad de la noche y sólo il • iluminados por las luces de las tiendas, donde grupos de personas se dedicaban a elegir, preparar y empaquetar en ramales el chad, vamos avanzando lentamente. Realmente, la situación era un poco tensa aunque fue otra experiencia muy interesante y única.
El último día completo con todo el grupo vamos hacia Awash. En principio teníamos que quedar en un hotel al lado de la carretera pero, por decisión unánime, quisimos ir a acampar en el PN de Awash que nos salía por el mismo precio.
De camino al camping del lodge hicimos un mini safari donde pudimos ver algunos animales como el warthog, impalas, dic.dic, camellos, tortugas ... hasta llegar a la recepción. Desde allí ya se siente la cascada que nos habían dicho que había al borde pero la primera sorpresa fue que la gente del lodge nos invitó por el mismo precio a las cabañas y no tuvimos que acampar. Después de esto, desde el mismo restaurante ya teníamos unas muy buenas vistas a unas cascadas abundantes de agua que caía con fuerza dando continuidad al río Awash donde unos cuantos cocodrilos se remojaban. La puesta de sol sobre las cataratas fue perfecto para terminar el día alrededor de una hoguera que encendieron para cenar.
El día de despedidas hicimos iniciarlo con el safari de vuelta en la carretera principal hacia Addis pero antes de salir del parque paramos en un mirador muy bonito del rift donde se veía un cañón por donde pasaba el río.
Al llegar a la capital nos organizamos cada uno según las necesidades. Marta y yo vamos a la estación de buses donde con fuerza suerte conseguimos un billete para las 5 de la mañana dirección a Kombolcha. Después hicimos una buena caminata hasta llegar donde habíamos quedado todos.
Cenamos y llega la hora de despedirnos. Jaume y Luci son los primeros en irse. También decimos adiós al Anibal, Sara, Luís, Alex y Mariona que van a dormir en una habitación.
Con Judith y Dani nos despedimos a las 5 de la mañana en la estación ya que ellos van hacia Bahia Dar.