Mapa del Món

viernes, 28 de agosto de 2015

Ethiopia Sud 1 - Ethiopia Sur 1

Iniciem el viatge a Ethiopia un grup d’11 persones (Anibal, Jaume, Luci, Marta, Mariona, Luís, Sara, Dani, Judith, Romero i jo).
El primer dia fem unes 8h en bus, ràpidament es pot observar que Ethiopia és un país molt, molt pobre. El sou mig és de 50$ mensuals i la vida, per la gent local, és cara.
Arribem a la zona muntanyosa de Dorze. Pel camí ens anem trobant molts nens que ballen de forma graciosa i no paren de córrer, seguint el bus, tant per saludar com per demanar diners. A dalt de tot de la muntanya, amb unes vistes impressionants està el nostre hotel. Després de sopar, fem una festa amb la gent local al voltant d’una foguera, cantant, ballant i prenent l’alcohol local (Areque), força divertit tot plegat.
Pel matí anem caminant cap el poble on hi ha un mercat. El camí és estret i de sorra vermella, parem en algunes cases locals on ens ensenyen què cultiven, el seu menjar tradicional, com filen el cotó, les cases per dins...
La gent que anem trobant és força amable i els hi agrada que els fem fotos tot i que, molts, ens  demanen diners a canvi. Quan arribem al poble encara estan muntant el mercat i fem temps anant a un bar a prendre “hidromiel” una altra beguda local. Xerrem amb uns quants locals  fins que anem a la l’esplanada enorme on el mercat comença a rodar. Les persones es van acumulant i assentant al terra, estenent la seva paradeta (un llençol  i a sobre patates, especies, fruites...). Les faccions de la gent m’impacten molt, potser perquè la seva mirada profunda i expressions transmeten molta innocència, tranquil·litat.
Arribem a Arbaminsh i una noia de l’hotel, on deixem les motxilles, se’ns “acopla” com a guia. Anem a menjar peix a un restaurant local i després ens arribem fins al llac Chamo on agafem una barqueta i donem una volta mentre el sou es pon. Podem veure alguns ocells i ens apropem molt a un grup de cocodrils que descansen, prenent el sol i, davant  nostre, tornen a cabussar-se i desapareixen dins l’aigua amb la mirada fixa. També veiem un grup d’hipopòtams i la tensió es percep a la barca a mesura que ens anem apropant amb el motor apagat, doncs aquests animals són dels més territorials i en moltes ocasions han pogut tombar barques acabant amb la vida de pescadors.
Per la nit anem a un pub del poble amb música en directe i mengem la primera “ingera” (menjar local i, personalment , molt bo). Tot i això, l’anècdota de la nit la protagonitza  la noia ( la guia acoplada de qui ningú sap el nom) que ens demana 100$ per haver estat amb nosaltres. En parlem i decidim donar-li 200 birs (molts diners per la gent local i més per no haver fet pràcticament res) i davant la nostra sorpresa fa  un espectacle, trencant els bitllets i tirant-los al terra. Ens discutim una bona estona fins que marxem bastant indignats.

Seguim el nostre camí més al sud, unes 6h fins arribar a Turmi (terra dels Hammer i Bana). Només arribar ja es respira un ambient diferent, la gent és molt més oberta i espavilada, el clima molt més sec i calorós. Durant el trajecte veiem algunes dones Hammer amb els seus particulars cabells de “rulos” empapats de fang, carregant grans sacs, mig nues amb algunes pells i molts collarets i polseres de diferents colors.
Per dinar provem la primera injera vegetal, també molt bona, i després de plantar les tendes en el càmping, on passarem tres dies, ens arribem al riu sec on juguem un partit de futbol amb gent local i també amb nens hammers que es col·loquen ben a prop  i ja no ens deixen fins a la posta de sol.
El primer dia complert a Turmi anem Demeka a veure un mercat  de Hammers i Banas que conviuen tranquil·lament. L’ambient és tranquil, la gent et ven coses però no els sorprèn tant veure “farangis” (blancs). Si que posen més problemes amb les fotos ja que sempre et demanen quelcom a canvi o fan veure que s’enfaden.  El mercat es va omplint amb diferent gent que va arribant caminant lentament des dels diferents poblats que es troben al voltant de 20km.
Comprem alguns records o, com en el cas del Jaume, fa intercanvi amb diferents peces de roba que porta, el que personalment crec més original.
Per la tarda anem a casa del nostre guia Hammer, el Kala. Un enreixat de fusta i herbes marca la propietat de la seva família. Primer coneixem l’avia d’uns 90 anys i en una de les casetes de fang i palla la seva mare ens dóna una espècie de tè per beure. A la mateixa parcel·la hi vivien uns quants germans amb les seves dones i els petits que corren despullats, rient i jugant.
Arriba l’hora de matar una cabra que anteriorment havíem comprat per menjar allà tots junts. Asfixiada i dessagnada, n’aprofiten cada part (pell, sang, ossos...). Fan foc  i amb uns pals de fusta trets d’un arbre claven la carn i la comencen a rostir mentre nosaltres ens assentem al terra, veiem com el sol es va ponent darrera algunes muntanyes i les estrelles comencen a aparèixer il·luminant com mai. Dins la foscor només trencada pel foc, mengem trossets de carn que ens van donant els Hammers amb les mans.

L’últim dia al sud agafem la furgoneta i ens arribem  a Omorate, quasi a la frontera amb Kenya. Allà agafem una barca per creuar el riu Ommo i arribem a la tribu Dasanech. Aquests viuen en una situació encara més precària, en una zona on les temperatures volten els 40 graus i la terra és molt poc fèrtil. Només arribar tota la gent del poble ja es posa tota la seva indumentària per cridar al màxim l’atenció i ens demanen que els fem fotos a canvi de diners de manera insistent i una mica asfixiant, hi havia més de 150 dones! Era molt impactant la seva vestimenta, les seves cases i costums... Marxem amb una sensació estranya, valorant fins quin punt el turisme, tot i ser o intentar ser responsable, afecta a totes aquestes comunitats.   Ens indignem una mica amb la gent local per cobrar-nos força cara tota la visita (error nostre per no preguntar primer) i marxem a dinar per la zona per tornar cap a Turmi abans de les 5h a veure una festivitat Hammer.
Agafem un camí on tots, menys el nostre conductor,  sabíem que la nostra furgoneta no podia passar i vam quedar-nos atrapats enmig de la sorra d’un riu sec. Hem de continuar caminant fins l’aldea. Allà, just a fora, un grup d’homes de diferents aldees ballen saltant (similar als Masai), un ritual de pas que es realitza durant varis dies quan un dels nois pot optar a casar-se.
Dins el territori de l’unitat familiar, les dones estant realitzant algunes altres tasques, menjant i bevent. Una mica d’ estranquis entrem i comencem a relacionar-nos amb les dones que ens reben molt bé i ens ensenyen a ballar amb elles.

Després d’una estona les dones també surten a ballar amb els homes fins que el sol cau. Nosaltres tornem amb l’esperança que el cotxe ja estarà a punt, però un cop allà i, sense cap llum, el trobem encara en pitjor situació, amb les 4 rodes ben enfonsades. Al cap d’una estona, apareix el conductor amb un camió i després de varis intents i amb l’ajuda de tots, aconseguim treure’l... una situació que tots ens prenem amb humor.

(Traducción Google) Iniciamos el viaje a Ethiopia un grupo de 11 personas (Anibal, Jaume, Luci, Marta, Mariona, Luís, Sara, Dani, Judith, Romero y yo).
El primer día hacemos unas 8h en bus, rápidamente se puede observar que Ethiopia es un país muy, muy pobre. El sueldo medio es de 50 $ mensuales y la vida, por la gente local, es cara.
Llegamos a la zona montañosa de Dorze. Por el camino nos vamos encontrando muchos niños que bailan de forma graciosa y no paran de correr, siguiendo el bus, tanto para saludar como para pedir dinero. En lo alto de la montaña, con unas vistas impresionantes está nuestro hotel. Después de cenar, hacemos una fiesta con la gente local alrededor de una hoguera, cantando, bailando y tomando el alcohol local (Areque), bastante divertido todo.
Por la mañana vamos caminando hacia el pueblo donde hay un mercado. El camino es estrecho y de arena roja, paramos en algunas casas locales donde nos enseñan que cultivan, su comida tradicional, como hilan el algodón, las casas por dentro ...
La gente que vamos encontrando es bastante amable y les gusta que les hacemos fotos aunque, muchos nos piden dinero a cambio. Cuando llegamos al pueblo todavía están montando el mercado y hacemos tiempo yendo a un bar a tomar "hidromiel" otra bebida local. Charlamos con varios locales hasta que vamos a la la explanada enorme donde el mercado comienza a rodar. Las personas se van acumulando y asentando en el suelo, extendiendo su parada (una sábana y encima patatas, especias, frutas ...). Las facciones de la gente me impactan mucho, quizá porque su mirada profunda y expresiones transmiten mucha inocencia, tranquilo • dad.
Llegamos a Arbaminsh y una chica del hotel, donde dejamos las mochilas, se nos "acopla" como guía. Vamos a comer pescado en un restaurante local y luego nos llegamos hasta el lago Chamo donde cogemos una barquilla y damos una vuelta mientras el sueldo se pone. Podemos ver algunos pájaros y nos acercamos mucho a un grupo de cocodrilos que descansan, tomando el sol y, ante nosotros, vuelven a zambullirse y desaparecen en el agua con la mirada fija. También vemos un grupo de hipopótamos y la tensión se percibe en la barca a medida que nos vamos acercando con el motor apagado, pues estos animales son los más territoriales y en muchas ocasiones han podido tumbar barcas acabando con la vida de pescadores.
Por la noche vamos a un pub del pueblo con música en directo y comemos la primera "ingera" (comida local y, personalmente, muy bueno). Sin embargo, la anécdota de la noche la protagoniza la chica (la guía acoplada de quien nadie sabe el nombre) que nos pide $ 100 por haber estado con nosotros. Hablamos y decidimos darle 200 Birsa (mucho dinero para la gente local y más por no haber hecho prácticamente nada) y ante nuestra sorpresa hace un espectáculo, rompiendo los billetes y tirándolos al suelo. Nos discutimos un buen rato hasta que nos vamos bastante indignados.
Seguimos nuestro camino más al sur, unas 6h hasta llegar a Turmi (tierra de los Hammer y Bana). Nada más llegar ya se respira un ambiente diferente, la gente es mucho más abierta y espabilada, el clima mucho más seco y caluroso. Durante el trayecto vemos algunas mujeres Hammer con sus particulares pelo de "rulos" empapados de barro, cargando grandes sacos, medio desnudas con algunas pieles y muchos collares y pulseras de diferentes colores.
Para comer probamos la primera injera vegetal, también muy buena, y después de plantar las tiendas en el camping, donde pasaremos tres días, nos llegamos al río seco donde jugamos un partido de fútbol con gente local y también con niños hammers que se col • sitúan muy cerca y ya no nos dejan hasta la puesta de sol.
El primer día completo en Turmi vamos Demeka a ver un mercado de Hammers y Banas que conviven tranquilo • lamento. El ambiente es tranquilo, la gente te vende cosas pero no les sorprende tanto ver "Farang" (blancos). Si que ponen más problemas con las fotos ya que siempre te piden algo a cambio o hacen ver que se enfadan. El mercado se va llenando con diferente gente que va llegando caminando lentamente desde los diferentes poblados que se encuentran alrededor de 20km.
Compramos algunos recuerdos o, como en el caso de Jaume, hace intercambio con diferentes piezas de ropa que lleva, lo que personalmente creo más original.
Por la tarde vamos a casa de nuestro guía Hammer, el Kala. Un enrejado de madera y hierbas marca la propiedad de su familia. Primero conocemos la abuela de unos 90 años y en una de las casetas de barro y paja su madre nos da una especie de té para beber. En la misma parcela • la vivían varios hermanos con sus mujeres y los pequeños que corren desnudos, riendo y jugando.
Llega la hora de matar a una cabra que anteriormente habíamos comprado para comer allí todos juntos. Asfixiada y desangrada, aprovechan cada parte (piel, sangre, huesos ...). Hacen fuego y con unos palos de madera disparos de un árbol clavan la carne y la empiezan a asar mientras nosotros nos sentamos en el suelo, vemos como el sol se poniente detrás algunas montañas y las estrellas comienzan a aparecer il • alumbrando como nunca. En la oscuridad sólo rota por el fuego, comemos trocitos de carne que nos van dando los Hammers con las manos.
El último día en el sur cogemos la furgoneta y nos llegamos a Omorate, casi en la frontera con Kenia. Allí cogemos una barca para cruzar el río Ommo y llegamos a la tribu Dasanech. Estos viven en una situación aún más precaria, en una zona donde las temperaturas rondan los 40 grados y la tierra es muy poco fértil. Nada más llegar a toda la gente del pueblo ya se pone toda su indumentaria para llamar al máximo la atención y nos piden que les hacemos fotos a cambio de dinero de manera insistente y algo asfixiante, había más de 150 mujeres! Era muy impactante su vestimenta, sus casas y costumbres ... Nos vamos con una sensación extraña, valorando hasta qué punto el turismo, a pesar de ser o intentar ser responsable, afecta a todas estas comunidades. Nos indignamos un poco con la gente local para cobrarnos bastante cara toda la visita (error nuestro por no preguntar primero) y nos vamos a comer por la zona para volver hacia Turmi antes de las 5h a ver una festividad Hammer.
Tomamos un camino donde todos, menos nuestro conductor, sabíamos que nuestra furgoneta no podía pasar y quedamos atrapados en medio de la arena de un río seco. Debemos continuar caminando hasta la aldea. Allí, justo fuera, un grupo de hombres de diferentes aldeas bailan saltando (similar a los Masai), un ritual de paso que se realiza durante varios días cuando uno de los chicos puede optar a casarse.
Dentro del territorio de la unidad familiar, las mujeres que están realizando algunas otras tareas, comiendo y bebiendo. Un poco de estranquis entramos y empezamos a relacionarnos con las mujeres que nos reciben muy bien y nos enseñan a bailar con ellas.
Después de un rato las mujeres también salen a bailar con los hombres hasta que el sol cae. Nosotros volvemos con la esperanza de que el coche ya estará listo, pero una vez allí y, sin luz, lo encontramos aún en peor situación, con las 4 ruedas bien hundidas. Al cabo de un rato, aparece el conductor con un camión y después de varios intentos y con la ayuda de todos, logramos sacarlo ... una situación que todos nos tomamos con humor.