Mapa del Món

martes, 8 de septiembre de 2015

Ethiopia del nord 1 - Ethiopia del norte 1

(17-08-2015)
Iniciem el viatge pel nord d’Ethiopia. A les 5 del mati agafem el bus en direcció a Kombolcha. Parem un parell de vegades: una per deixar que tothom faci un riu per la muntanya i una altre per menjar alguna cosa. Cap a les 13h arribem al nostre primer destí. Anem una mica a contra rellotge, ja que l’objectiu del dia és arribar a veure el gran mercat de Bati (una població a 1h30min). Intentem deixar les motxilles en un hotel però en un primer moment no ens deixen. Tot i això una treballadora de l’hotel a qui li fem una mica de llàstima ens acompanya a baix al carrer i ens fa entrar a una sabateria d’una amiga seva, on podem deixar l’equipatge. El cap d’una estona ja estàvem dins el bus camí a Bati. L’únic inconvenient era que havíem d’arribar a les 5h ja que tancaven la botiga.
Apretats i després de mil sacsejades  que provocava el terreny arribem a temps de veure el mercat. Milers de persones i animals es reunits,  i tots ens miraven de manera estrana ja que no és una zona turística i els hi era extarny veure dos motxillers que semblaven perduts. Donem un tom i fem unes fotos, alguns nens ens segueixen, la gent ens saluda... finalment entrem a menjar alguna coseta i ens situem en  una terrassa a la part de dalt del bar des d’on podem veure la gent passar i fer la seva vida.
Agafem una mica justos de temps el bus de tornada i,afegint que hi ha obres pel camí,   arribem 30 min tard. Ens apropem, corrents, a la sabateria on encara ens esperen amb un somriure. Agafem les coses i agafem un bus en direcció a Desse. Riem força amb la gent del bus ja que el cobrador ens intenta cobrar una mica més i nosaltres el convencem que som “local farangis”.

A Desse la intenció era agafar un altre bus fins a Woldia però no hi som a temps així que agafem una habitació en una pensió local davant de l’estació per marxar ben d’hora al matí.
A les 4 del matí i davant una  riuada  de gent que esperava l’obertura de la terminal de busos, aconseguim un bitllet pel bus que va directe de Desse a Lalibela. 8h de bus, amb una sola parada i ple d’homes, dones i nens que, apretats a més no poder, fins a 60 persones, feia que costés fer les pujades del camí.
Arribem abans de fer-se fosc i decidim anar caminant per buscar una habitació . Ràpidament ens adonem que la gent d’aquí és molt maca, agraïda, amb ganes d’ajudar, de compartir sense buscar res a canvi.
Després de buscar força, trobem un lloc per descansar i  sortim a buscar d’un lloc  per menjar. Coneixem uns nois de 18 i 19 anys, Abraham i Tedy. Ells  ens porten en un local que mai haguéssim trobat. Una casa on compartim el menjar i, parlant en anglès, compartim una conversa molt interessant. Ens entenem molt bé i ens proposen d’anar a fer una excursió a un monestí i a veure unes esglésies dalt de la muntanya.
A les 6 del matí ja estem de camí a la muntanya. Es nota ràpidament que ells estan acostumat a viure a l’alçada de 2625m i el seu ritme, caminant, és molt fort. Tot i així, els seguim per un camí força empinat durant unes 2h, fins arribar a les esglésies construïdes amb pedres. Aquestes esglésies, igual que les de la ciutat, están construïdes de dalt cap a baix, penetrant la roca. Participem en una cerimònia on hi ha uns monjos cantant i ens ensenyen uns llibres i unes creus molt antigues que guarden en un cofre.
Decidim seguir muntanya amunt, escalant. Des de dalt de tot no podem tenir una visió clara ja que hi ha molta boira però visitem una altra església en construcció.

Un cop de nou a Lalibela ens diuen que l’entrada a les esglésies és de 50$ però que ells ens poden intentar “colar” a certes hores. Ho trobem més divertit i ens va millor ja que no contàvem amb aquesta despesa.  Abans de pondre’s el sol ens porten a participar d’un ritual anual on fan una espècie d’obra de teatre: alguns nois fan una lluita amb fuets. En acabar, junt amb la multitud, avancem per uns carrers fins arribar a una de les esglésies. Ens enfilem per unes roques per tenir una vista magnífica.Tot seguit,els nostres nous amics, ens porten a casa seva per conèixer la seva àvia (amb qui viuen). Quedem sorpresos per la misèria en que viuen, junt amb els seus veïns. Ens inviten a menjar i a prendre cafè.
L’endemà tornem a quedar per passejar pel mercat i després, per la pluja, ens refugiem a casa dels seus veïns que tenen una tv atrotinada on veiem la pel·lícula de Peter Pan.
Tornem a fer una intrusió a dues de les esglésies, mentre la gent local està participant de la missa.   L’arquitectura és  realment  molt impactant. Són molt altes, amb una façana molt ben acabada i de color vermellós que contrasta amb el verd de la molsa del voltant.
Seguim caminant fins anar a un altre turó, per veure altres panoràmiques. Ho aconseguim tot i que un guàrdia se’enfada perquè  ara és propietat privada  i es volconstruir un hotel. Aquest fet ens dóna per parlar bastant de tots els canvis que està patint la Lalibela en els últims anys: construcció massiva d’hotels, augment de preus, construcció de carreteres per part dels xinesos, expropiació de terrenys i cases per l l’UNESCO...
Arribem a la presó municipal on ens expliquen que  els presos fan artesania i la venen molt econòmica. El que no ens esperàvem és que just entrar surten tots els presos (uns 30) amb les seves artesanies, mirant-nos i ensenyant-nos el seu treball. La presó era molt simple, amb molt poca vigilància... una situación  força curiosa.

Abans d’acomiadar-nos tornem a casa seva on ens regalen un parell de collars típics.

(17-08-2015)
(Traducción Google) Iniciamos el viaje por el norte de Ethiopia. A las 5 de la mañana tomamos el bus en dirección a Kombolcha. Paramos un par de veces: una para dejar que todo el mundo haga un río por la montaña y otra para comer algo. Hacia las 13h llegamos a nuestro primer destino. Vamos un poco a contrarreloj, ya que el objetivo del día es llegar a ver el gran mercado de Bati (una población a 1h30min). Intentamos dejar las mochilas en un hotel pero en un primer momento no nos dejan. Sin embargo una trabajadora del hotel al que le hacemos un poco de lástima nos acompaña abajo en la calle y nos hace entrar en una zapatería de una amiga suya, donde podemos dejar el equipaje. El cabo de un rato ya estábamos dentro del bus camino a Bata. El único inconveniente era que teníamos que llegar a las 5h ya que cerraban la tienda.
Apretados y después de mil sacudidas que provocaba el terreno llegamos a tiempo de ver el mercado. Miles de personas y animales se reunidos, y todos nos miraban de forma Estran ya que no es una zona turística y los estaba extarny ver dos mochileros que parecían perdidos. Damos un tomo y hacemos unas fotos, algunos niños nos siguen, la gente nos saluda ... finalmente entramos a comer alguna cosilla y nos situamos en una terraza en la parte de arriba del bar desde donde podemos ver a la gente pasar y hacer su vida.
Cogemos un poco justos de tiempo el bus de vuelta y, añadiendo que hay obras por el camino, llegamos 30 min tarde. Nos acercamos, corrientes, en la zapatería donde aún nos esperan con una sonrisa. Cogemos las cosas y tomamos un bus en dirección a desse. Reímos bastante con la gente del bus ya que el cobrador nos intenta cobrar un poco más y nosotros lo convencemos de que somos "local Farang".
En desse la intención era coger otro bus hasta Woldia pero no estamos a tiempo así que tomamos una habitación en una pensión local frente a la estación para marchar bien temprano por la mañana.
A las 4 de la mañana y ante una riada de gente que esperaba la apertura de la terminal de buses, conseguimos un billete por el bus que va directo de desse en Lalibela. 8h de bus, con una sola parada y lleno de hombres, mujeres y niños que, apretados a más no poder, hasta 60 personas, hacía que costara hacer las subidas del camino.
Llegamos antes de oscurecer y decidimos ir andando para buscar una habitación. Rápidamente nos damos cuenta de que la gente de aquí es muy bonita, agradecida, con ganas de ayudar, de compartir sin buscar nada a cambio.
Después de buscar fuerza, encontramos un lugar para descansar y salimos a buscar un lugar para comer. Conocemos unos chicos de 18 y 19 años, Abraham y Tedy. Ellos nos llevan en un local que nunca hubiéramos encontrado. Una casa donde compartimos la comida y, hablando en inglés, compartimos una conversación muy interesante. Nos entendemos muy bien y nos proponen ir a hacer una excursión a un monasterio ya ver unas iglesias alto de la montaña.
A las 6 de la mañana ya estamos de camino a la montaña. Se nota rápidamente que ellos están acostumbrado a vivir a la altura de 2625m y su ritmo, caminando, es muy fuerte. Aún así, los seguimos por un camino bastante empinado durante unas 2h, hasta llegar a las iglesias construidas con piedras. Estas iglesias, al igual que las de la ciudad, están construidas de arriba hacia abajo, penetrando la roca. Participamos en una ceremonia donde hay unos monjes cantando y nos enseñan unos libros y unas cruces muy antiguas que guardan en un cofre.
Decidimos seguir montaña arriba, escalando. Desde arriba de todo no podemos tener una visión clara ya que hay mucha niebla pero visitamos otra iglesia en construcción.
Una vez de nuevo en Lalibela nos dicen que la entrada a las iglesias es de 50 $ pero que ellos nos pueden intentar "colar" a ciertas horas. Lo encontramos más divertido y nos va mejor ya que no contábamos con este gasto. Antes de ponerse el sol nos llevan a participar de un ritual anual donde hacen una especie de obra de teatro: algunos chicos hacen una lucha con látigos. Al terminar, junto con la multitud, avanzamos por unas calles hasta llegar a una de las iglesias. Subimos por unas rocas para tener una vista magnífica.Tot seguido, nuestros nuevos amigos, nos llevan a su casa para conocer su abuela (con quien viven). Quedamos sorprendidos por la miseria en que viven, junto con sus vecinos. Nos invitan a comer y tomar café.
Al día siguiente volvemos a quedar para pasear por el mercado y luego, por la lluvia, nos refugiamos en casa de sus vecinos que tienen una tv destartalada donde vemos la por • película de Peter Pan.
Volvemos a hacer una intrusión a dos de las iglesias, mientras la gente local está participando de la misa. La arquitectura es realmente muy impactante. Son muy altas, con una fachada muy bien acabada y de color rojizo que contrasta con el verde del musgo de alrededor.
Seguimos caminando hasta ir a otro cerro, para ver otras panorámicas. Lo conseguimos aunque un guardia se'enfada porque ahora es propiedad privada y se volconstruir un hotel. Este hecho nos da para hablar bastante de todos los cambios que está sufriendo la Lalibela en los últimos años: construcción masiva de hoteles, aumento de precios, construcción de carreteras por parte de los chinos, expropiación de terrenos y casas por la UNESCO. ..
Llegamos a la cárcel municipal donde nos explican que los presos hacen artesanía y la venden muy económica. Lo que no nos esperábamos es que justo entrar salen todos los presos (unos 30) con sus artesanías, mirándonos y enseñándonos su trabajo. La prisión era muy simple, con muy poca vigilancia ... una situación bastante curiosa.
Antes de despedirnos volvemos a casa donde nos regalan un par de collares típicos.