Mapa del Món

jueves, 29 de octubre de 2015

Continuant baixant per Laos, un país que no deixa indiferent / Bajando por Laos, un país que no deja indiferente

28 – 09 - 2015

De nit arribem a  Sam Nuea, una petita ciutat de la que realment no tenim gaires més referències que les que un noi d’una agencia ens va donar. Així que abans que ningú ens prengui més el pèl amb tuk-tuks nocturns i donant voltes en busca d’allotjament, decidim quedar-nos a en unes habitacions , just davant l’estació, per descansar i pensar l’endemà amb tranquil·litat.
Al matí, amb més calma, baixem caminant fins la petita ciutat per buscar el punt d’informació turística on ens expliquen les diferents opcions que tenim. Per fer el que volem hem de llogar una moto i ens sorprèn  trobar-nos que l’únic lloc turístic on lloguen moto no tenen cascs i, per tant, no ens volen llogar la moto...Increïble!!!
Caminant i pensant què fer “topem” amb un mecànic que ens lloga una moto de marxes i comencem la nostra ruta en direcció a Viang Xai. Pel camí anem parant a diferents viles on ens trobem amb gent molt amable que ens obren  les seves cases per invitar-nos a un got d’aigua, a intercanviar rialles i mirades o, simplement, a jugar amb els més petits fent  mímica. Ens adonem que hi ha molts nens petits i molts nadons i també que els pares (masculins) s’encarreguen molt de cuidar les criatures, mostren afecte, cura, estima i dedicació.
Els paisatges també ens encanten, sobretot en arribar al poble de Viang Xai on enormes muntanyes de roques que semblen caigudes del cel i encrostades a la terra s’alcen per totes bandes. En aquest poble decidim fer una visita guiada per les diferents coves que amaguen  aquestes muntanyes , coves que van ser l’amagatall i salvació de molts d’aquests laosians durant la Segona Guerra Mundial. Entre aquestes visitem algunes de prínceps i comandants però les que més m’impacten són la cova escola, la cova hospital i, finalment, una gran cova militar on l’exèrcit s’amagava i planejava els seus contraatacs. Ens expliquen com va viure aquesta gent, veiem algunes de les habitacions, cuines, i lavabos. També algunes restes de vehicles d’armament i intentem imaginar com es devien sentir dia rere dia vivint en aquests forats obscurs, caminant per aquells passadissos de roca amb espelmes i sense saber si alguna bomba els enterraria. Que terrible viure en una època de guerra...

Dinem al mercat local i tornem  parant en els poblets per relacionar-nos amb la gent local. Ja de nit arribem a Sam Nuea on no ens queda gaire  temps, el just per sopar i dormir. Pel matí ens arribem al mercat per comprar dinar pel trajecte fins a Phonsavan i retornar la moto al taller.
Passem tot el dia en el bus, podria descriure els paisatges verds, les muntanyes o els camps, els poblets o cada persona que podia veure per la finestra però no acabaria mai. Només comentar que en una de les parades de 30min ens vam  arribar caminant fins a la vora d’un riu on vam poder  veure  tot de nens i nenes, ajupits dins l’aigua i amb una especie de safata en una mà i cistell lligat a l’esquena recollint algues, algues que en alguns dels mercats hem pogut veure sense identificar realment què eren.
Passem un dia a Pholsavan, una ciutat sense cap encant però anem a visitar en bici unes gerres gegants que semblen plantades al camp. Es tracta d'una civilització molt antiga, de la quan lo es te gaire informació. Aquesta gent, es creu, que utilitzaven aquestes gerres per enterrar a la seva gent però realment no es te clar del perquè estan situades en aquesta sona. De tornada només ens passegem pel mercat i un cementiri molt deixat i poc atractiu.

A les 4am arribem a Vang Vieng i busquem algun hostel. Vang Vieng té fama de zona on els turistes han fet d’un paradís  un lloc de festa. Desitjant que això hagués canviat (el govern de Laos vol canviar-ho...o això diuen...) el primer que ens trobem és un turista borratxo pixant al mig del carrer... quasi se me’n va la mà.
Trobem un lloc on quedar-nos a dormir i descansem una mica abans d’aixecar-nos a conèixer el terreny.
Sortim del hostel amb intenció de buscar l’oficina de turisme (com en quasi tots els intents a diferents llocs de Laos o no existeix o la informació no serveix, no t’aporta res). Com que no fa gaire bon dia decidim caminar pel poble i els voltants: Anem pels diferents camins de terres que van en direcció a diferents coves, degut a la pluja quedem ben tacats de fang. Tot i això els paisatges amb les grans muntanyes, els rius i els camins travessant pel vell mig dels camps,fan que sigui un espectacle impactant. També ens arribem fins l’estació de bus i el mercat que es troba a uns 4km del centre. A la nit sortim a sopar en un restaurant local amb vistes al riu (tot i que en ser de nit només escoltem les granotes).
L’endemà el dia s’aixeca millor. Lloguem una moto i comencem a fer una ruta molt interessant que passa per diferents poblets i va fent corbes i corbes entre les grans muntanyes fins tornar al nostre punt d’origen. A l’inici la boira, encara baixa, ens tapa els pics de les muntanyes però passant les hores va desapareixent, així que decidim pujar a dalt de tot d’ una d’elles per veure les vistes. Hi ha zones on el fang encara és present i fa que patim una mica amb la moto.
Abans de dinar ens arribem per una altra zona,  a una cascada que gaudim molt ja que no hi trobem quasi cap turista. Tot i això, de tornada, en un dels bassals d’aigua, plens de fang, patinem i caiem al terra, per sort només riem ja que anàvem molt lents i no ens ha passat res greu.
Per la tarda, després de fer el cafè de rigor ens dirigim cap a l’última zona amb l’ intenció d’explorar alguna de les coves. Una de les activitats més famoses és el tubbing (baixar en flotador pel riu, travessar alguna cova per dins i acabar bevent com a bojos pels bars que donen el riu). Aquesta opció no ens acabava d’agradar però teníem ganes de passar per dins d’una cova. De camí ens perdem carretera amunt i, tot i que les vistes continuaven sent cada vegada igual o més increïbles, jo em sentia pressionat per voler arribar a temps d’entrar en una de les coves i ja s’estava fent fosc. Després de preguntar a molta gent i que ningú ens saber dir  res, quan ja quasi havíem decidit deixar-ho córrer, un noi decideix acompanyar-nos fins el camí d’entrada. D’allà creuem un pont i ens diuen que queda una hora perquè tanquin les coves. Hi havia varies i decidim anar a una que ens han dit que no es necessita guia i on  hi ha moltes estalactites. Tot i això, un altre noi al que preguntem ens porta en una altra cova (Water cave) ja que ell era el guia. També ens diuen que les altres coves estan més lluny i ja tancades... Nosaltres no ens ho acabem de creure però davant la situació i el poc temps que tenim decidim entrar-hi. Per  sorpresa nostra, per entrar a la cova s’ha de fer per un petit forat i estirats amb un d’aquests flotadors donut. Ajudats per una corda ens anem ficant a dins,  quasi tocant amb el cap al sostre. Encenem uns frontals i ens anem endinsant, les parets gotejant i les estalactites són presents igual que alguns ratpenats i aranyes. Arribem en un lloc on ens fan baixar del flotador i seguim per un camí encara més estret ple de fang i sorra fent la croqueta per passar (no crec que una persona una mica grassa ho pugui fer). Seguim endinsant-nos quasi uns 500m, caminant, nedant i arrossegant-nos fins fer una volta i arribar de nou als flotadors i anar cap a la sortida. Mai, mai, mai havia estat en una cova tan increïble. No sé com deuen ser les altres i després de l’experiència m’he quedat amb ganes de més, però aquesta molt xula.
De tornada, ja fosc i amb només uns 45min per tornar la moto anem com podem entre bots i salts però arribem just a temps.

A la nit anem a sopar unes pizzes  i després a beure alguna cosa per poder tafanejar  una mica l’ambient nocturn... quina de fauna humana per analitzar!!!.

Al dia següent, marxem cap a Vantiane, la capital de Laos, que es troba a unes 3h. Un cop allà i ja en un hostel ens prenem la tarda de relax. És l’últim dia junts ja que la Raquel torna cap a Barcelona. Passegem pel mercat nocturn i sopem .
Pel matí, algunes compres, provar els últims plats típics i comprar els tiquets  pels busos, un cap a Bangkok i l’altre cap el sud de Laos, a les 4000 illes.
Un altre cop sol, amb un viatge d’uns dos mesos per endavant pel sud-est asiàtic i amb moltes sorpreses i aventures per passar, agafo aire  i pujo al bus.

28-09 - 2015

(Traducción Google) De noche llegamos a Sam Nuea, una pequeña ciudad de la que realmente no tenemos muchas más referencias que las que un chico de una agencia nos dio. Así que antes de que nadie nos tome más el pelo con tuk-tuks nocturnos y dando vueltas en busca de alojamiento, decidimos quedarnos en en unas habitaciones, justo frente a la estación, para descansar y pensar al día siguiente con tranquilidad .
Por la mañana, con más calma, bajamos andando hasta la pequeña ciudad para buscar el punto de información turística donde nos explican las diferentes opciones que tenemos. Para hacer lo que queremos tenemos que alquilar una moto y nos sorprende encontrarnos que el único lugar turístico donde alquilan moto no tienen cascos y, por tanto, no nos quieren alquilar la moto ... Increíble !!!
Caminando y pensando qué hacer "topamos" con un mecánico que nos alquila una moto de marchas y comenzamos nuestra ruta en dirección a vinagre Cordero. Por el camino vamos parando en diferentes villas donde nos encontramos con gente muy amable que nos abren sus casas para invitarnos a un vaso de agua, a intercambiar risas y miradas o, simplemente, a jugar con los más pequeños haciendo mímica. Nos damos cuenta de que hay muchos niños pequeños y muchos bebés y también que los padres (masculinos) se encargan muy de cuidar las criaturas, muestran afecto, cuidado, estima y dedicación.
Los paisajes también nos encantan, sobre todo al llegar al pueblo de vinagre Cordero donde enormes montañas de rocas que parecen caídas del cielo y encostrada en la tierra se alzan por todos lados. En este pueblo decidimos hacer una visita guiada por las diferentes cuevas que esconden estas montañas, cuevas que fueron el escondite y salvación de muchos de estos laosianos durante la Segunda Guerra Mundial. Entre estas visitamos algunas de príncipes y comandantes pero las que más me impactan son la cueva escuela, la cueva hospital y, finalmente, una gran cueva militar donde el ejército se escondía y planeaba sus contraataques. Nos explican cómo vivió esta gente, vemos algunas de las habitaciones, cocinas, y lavabos. También algunos restos de vehículos de armamento e intentamos imaginar cómo se debían sentir día a día viviendo en estos agujeros oscuros, caminando por aquellos pasillos de roca con velas y sin saber si alguna bomba los enterraría. Que terrible vivir en una época de guerra ...
Comemos en el mercado local y volvemos parando en los pueblos para relacionarnos con la gente local. Ya de noche llegamos a Sam Nuea donde no nos queda mucho tiempo, lo justo para cenar y dormir. Por la mañana nos llegamos al mercado para comprar comida para el trayecto hasta Phonsavan y devolver la moto en el taller.
Pasamos todo el día en el bus, podría describir los paisajes verdes, las montañas o los campos, los pueblos o cada persona que podía ver por la ventana pero no acabaría nunca. Sólo comentar que en una de las paradas de 30min nos llegamos caminando hasta el borde de un río donde pudimos ver todo de niños y niñas, agachados en el agua y con una especie de bandeja en una mano y la selección ligado a la espalda recogiendo algas, algas que en algunos de los mercados hemos podido ver sin identificar realmente qué eran.
Pasamos un día en Pholsavan, una ciudad sin encanto pero vamos a visitar en bici unas jarras gigantes que parecen plantadas en el campo. Se trata de una civilización muy antigua, de cuando el se té mucha información. Esta gente, se cree, que utilizaban estas jarras para enterrar a su gente pero relamente no té claro del porque están situadas en esta suena. De vuelta sólo nos paseamos por el mercado y un cematiri muy dejado y poco atractivo.
A las 4am llegamos a Vang Vieng y buscamos algún hostel. Vang Vieng tiene fama de zona donde los turistas han hecho de un paraíso un lugar de fiesta. Deseando que esto hubiera cambiado (el gobierno de Laos quiere cambiarlo ... o eso dicen ...) lo primero que nos encontramos es un turista borracho meando en plena calle ... casi se me va la mano.
Encontramos un lugar donde quedarnos a dormir y descansamos un poco antes de levantar a conocer el terreno.
Salimos del hostel con intención de buscar la oficina de turismo (como en casi todos los intentos en diferentes lugares de Laos o no existe o la información no sirve, no te aporta nada). Como no hace mucho buen día decidimos caminar por el pueblo y los alrededores: Vamos por los diferentes caminos de tierras que van en dirección a diferentes cuevas, debido a la lluvia quedamos bien manchados de barro. Sin embargo los paisajes con las grandes montañas, los ríos y los caminos atravesando por el viejo medio de los campos, hacen que sea un espectáculo impactante. También nos llegamos hasta la estación de bus y el mercado que se encuentra a unos 4 km del centro. Por la noche salimos a cenar en un restaurante local con vistas al río (aunque al ser de noche sólo escuchamos las ranas).
Al día siguiente el día se levanta mejor. Alquilamos una moto y empezamos a hacer una ruta muy interesante que pasa por diferentes pueblos y haciendo curvas y curvas entre las grandes montañas hasta volver a nuestro punto de origen. Al inicio la niebla, aunque baja, nos tapa los picos de las montañas pero pasando las horas va desapareciendo, así que decidimos subir a lo alto de una de ellas para ver las vistas. Hay zonas donde el barro aún está presente y hace que sufrimos un poco con la moto.
Antes de comer nos llegamos por otra zona, a una cascada que disfrutamos mucho ya que no encontramos casi ningún turista. Sin embargo, de vuelta, en uno de los charcos de agua, llenos de barro, patinamos y caemos al suelo, por suerte sólo reímos ya que íbamos muy lentos y no nos ha pasado nada grave.
Por la tarde, después de hacer el café de rigor nos dirigimos hacia la última zona con la intención de explorar alguna de las cuevas. Una de las actividades más famosas es el tubbing (bajar en flotador por el río, atravesar alguna cueva por dentro y acabar bebiendo como locos por los bares que dan el río). Esta opción no nos acababa de gustar pero teníamos ganas de pasar por dentro de una cueva. De camino nos perdemos carretera arriba y, aunque las vistas continuaban siendo cada vez igual o más increíbles, yo me sentía presionado por querer llegar a tiempo de entrar en una de las cuevas y ya se estaba haciendo oscuro. Tras preguntar a mucha gente y que nadie nos supo decir nada, cuando ya casi habíamos decidido dejarlo correr, un chico decide acompañarnos hasta el camino de entrada. De allí cruzamos un puente y nos dicen que queda una hora para que cierren las cuevas. Había varias y decidimos ir a una que nos han dicho que no se necesita guía y donde hay muchas estalactitas. Sin embargo, otro chico al que preguntamos nos lleva en otra cueva (Water cave) ya que él era el guía. También nos dicen que las otras cuevas están más lejos y ya cerradas ... Nosotros no nos lo acabamos de creer pero ante la situación y el poco tiempo que tenemos decidimos entrar. Para sorpresa nuestra, para entrar en la cueva se debe hacer por un pequeño agujero y estirados con uno de estos flotadores donut. Ayudados por una cuerda nos vamos metiendo dentro, casi tocando con la cabeza en el techo. Encendemos unos frontales y nos vamos adentrando, las paredes goteando y las estalactitas están presentes al igual que algunos murciélagos y arañas. Llegamos en un lugar donde nos hacen bajar del flotador y seguimos por un camino aún más estrecho lleno de barro y arena haciendo la croqueta para pasar (no creo que una persona un poco grasa pueda hacerlo). Seguimos adentrándonos casi unos 500m, caminando, nadando y arrastrando hasta dar una vuelta y llegar de nuevo a los flotadores e ir hacia la salida. Nunca, nunca, nunca había estado en una cueva tan increíble. No sé cómo deben ser las otras y después de la experiencia me he quedado con ganas de más, pero esta muy chula.
De vuelta, ya oscuro y con sólo unos 45min para devolver la moto vamos como podemos entre saltos y saltos pero llegamos justo a tiempo.
Por la noche vamos a cenar unas pizzas y luego a beber algo para poder curiosear un poco el ambiente nocturno ... cuál de fauna humana para analizar !!!.

Al día siguiente, nos vamos a Vantiane, la capital de Laos, que se encuentra a unas 3h. Una vez allí y ya en un hostel nos tomamos la tarde de relax. Es el último día juntos ya que Raquel vuelve hacia Barcelona. Paseamos por el mercado nocturno y cenamos.
Por la mañana, algunas compras, probar los últimos platos típicos y comprar los tickets por los buses, uno hacia Bangkok y el otro hacia el sur de Laos, a las 4000 islas.
De nuevo solo, con un viaje de unos dos meses antes por el sureste asiático y con muchas sorpresas y aventuras para pasar, cojo aire y subo al bus.