Mapa del Món

lunes, 9 de mayo de 2016

Retrobament amb la gent de Guate! Reencuentro con la gente de Guate!

01-04 -2016

Després d’un viatge una mica accidentat (hi ha un  problema tècnic que fa que just en el moment d’enlairar l’avió hagi de  retornar a la terminal, arribo a Guatemala i dedico els 10 primers dies a visitar a tots els coneguts de l’ última visita al país, tres anys endarrere.
M’instal·lo a casa l’Aida i la seva família que em fan sentir de nou com un membre més d’una família.
També la Karina i la seva filla petita Alicia m’acullen durant la major part del temps ja que la Karina té un horari més flexible com a instructora de Zumba. Així que en dues ocasions puc participar d’aquesta activitat.
Un altre dia vaig a dormir  a casa de la Maria que viu a les afores de la capital amb la seva mare i el seu fill.
Amb la família de l’Aida i de la Karina anem a un concert de música guatemalenca a un parc que es coneix per ser el lloc on es realitzen cerimònies de sacerdots maies i també hi ha algunes excavacions arqueològiques.
Una nit vaig a casa de la família de la Carolina i la seva cosina Estefania que celebrava el  seu aniversari i ens quedem fins ben tard xerrant i bevent.
Cada dia, sense realitzar res especial vaig acompanyant i vivint la vida de totes aquestes persones que sense dubtar un moment m’obren completament les portes ... fer encàrrecs, visitar familiars, anar al gym... Un parell de dies també em toca cuinar truites de patates ja que els fa molta il·lusió; en una ocasió m’instal·lo  a casa la Glòria, una veneçolana zumbera molt simpàtica que té  un apartament amb unes vistes molt bones de tota la ciutat i dels volcans Acatenango .
L’últim dia, també aconsegueixo quedar amb la Mayra, la Sílvia i l’Ariel a qui tenia ganes de saludar.
Uns dies molt bons on tots em cuiden super bé i em fan sentir com si hagués estat vivint allà els tres anys que he passat fora.

Divendres pel matí marxem amb el Frank (pare de l’Aida)  en direcció a Palència, una ciutat pròxima a Ciudad de Guatemala, on la família té la finca de vivers de les flors. Allà l’acompanyo amb un client a mostrar-li totes les parcel·les i el funcionament de la finca i després marxem camí a Rio Dulce de nou amun amic seu i el seu cunyat, com la última vegada.
5 hores de viatge amb un parell de parades fins arribar a la vora del riu en  la mateixa llanxa que feia tres anys havíem navegat.
Passem la tarda en el moll de la casa del Frank que recordava perfectament i que la última vegada estava en construcció.

Per casualitat, contacto amb l’Andrea, una amiga guatemalenca que viu al llac Atitlan (següent destinació) però que també està de cap de setmana al Riu. L’invitem a ella i al seu pare a sopar al moll i passem una molt bona estona tots junts fent copes sota el cel estrellat d’aquest lloc màgic.
A les 5 del matí ja estem preparant quelcom de menjar per sortir a pescar. Un cop tot preparat iniciem el viatge i torno a reviure una de les experiències més increïbles de tots els meus viatges: navegar a través d’aquest riu assentat a la punta de la llanxa amb els peus penjant, sentint tot l’aire a la cara i la llibertat absoluta, com si estigués volant. Passem pel canó de muntanyes plenes de vegetació, aus i peixos despertant i desembocant al mar infinit.
Aquest cop, a diferencia de l’última vegada, no ens quedem a pescar al mar sinó que ens allunyem costejant fins arribar i entrar al riu Sarstoon (que fa frontera amb Belice). Allà hi ha un petit poblet pescador on el Frank  coneixen alguns dels seus habitants. Allà deixem les bosses en l’únic lloc que lloguen habitacions i seguim riu amunt tirant la canya. Passem tot el dia amunt i avall fins pescar 7 peixots, també fem un bany refrescant i no parem de menjar i beure. Quan el sol comença a caure és un altre moment molt especial, d’aquests que et fan recordar el per què m’agrada tant viatjar i estar en llocs que a vegades semblen només trets d’històries d’aventures.
Cansats  de tot el dia, descansem fins tornar a sortir a primera hora per  provar sort amb la pesca una estona més, aquest cop al mar.
Abans de tornar cap a la casa del Frank (amb les neveres ben plenes de peix) passem una estona per la població de Livinstong on recollim a  l’Andrea i el seu pare.
Després d’una dutxa refrescant m’acomiado del Frank i la resta de la tripulació i canvio de cotxe en direcció a l’Atitlan (Panajachel) a casa la família de l’Andrea (9h de viatge).

Em desperto en una casa molt maca i molt gran que em recorda a un mas d’aquets catalans. Passo dos dies allà ajudant a l’Andrea en uns projectes d’arquitectura (com si fes de secretari), anem a comprar i visitar el mercat tradicional de la població de Sololá, anem en bici al voltant del llac Atitlan i a un mirador força maco on es poden veure els volcans del llac.
L’últim dia, abans de marxar cap al meu voluntariat, anem fins a la ciutat d’Antigua amb un company Americà d’una de les seves feines. Donem una volta per allà fent uns encàrrecs, suficient per recordar lo maca que és aquest ciutat colonial i, seguit, arribem a Ciutat de Guatemala on després de fer uns altres encàrrecs em quedo a casa l’Aida a passar la nit per agafar el bus de primera hora de la matinada en direcció al Ixcán.

01-04 -2016

(Trauctor Google) Después de un viaje un poco accidentado (hay un problema técnico que hace que justo en el momento de despegar el avión tenga que volver a la terminal, llego a Guatemala y dedico los 10 primeros días a visitar a todos los conocidos de la última visita al país, tres años atrás.
Me instalo en casa Aida y su familia que me hacen sentir de nuevo como un miembro más de una familia.
También Karina y su hija pequeña Alicia me acogen durante la mayor parte del tiempo ya que la Karina tiene un horario más flexible como instructora de Zumba. Así que en dos ocasiones puedo participar de esta actividad.
Otro día voy a dormir a casa de María que vive en las afueras de la capital con su madre y su hijo.
Con la familia de Aida y de la Karina vamos a un concierto de música guatemalteca en un parque que se conoce por ser el lugar donde se realizan ceremonias de sacerdotes mayas y también hay algunas excavaciones arqueológicas.
Una noche voy a casa de la familia de la Carolina y su prima Estefanía que celebraba su cumpleaños y nos quedamos hasta bien tarde charlando y bebiendo.
Cada día, sin realizar nada especial voy acompañante y viviendo la vida de todas estas personas que sin dudar un momento me abren completamente las puertas ... hacer encargos, visitar familiares, ir al gym ... Un par de días también me toca cocinar tortillas de patatas ya que les hace mucha ilusión; en una ocasión me instalo en casa la Gloria, una venezolana zumbera muy simpática que tiene un apartamento con unas vistas muy buenas de toda la ciudad y los volcanes Acatenango.
El último día, también logro quedar con Mayra, Silvia y el Ariel al que tenía ganas de saludar.
Unos días muy buenos donde todos me cuidan super bien y me hacen sentir como si hubiera estado viviendo allí los tres años que he pasado fuera.
Viernes por la mañana nos vamos con Frank (padre de Aida) en dirección a Palencia, una ciudad cercana a Ciudad de Guatemala, donde la familia tiene la finca de viveros de las flores. Allí la acompaño con un cliente a mostrarle todas las parcelas y el funcionamiento de la finca y después nos vamos camino a Rio Dulce de nuevo ar amigo suyo y su cuñado, como la última vez.
5 horas de viaje con un par de paradas hasta llegar a la orilla del río en la misma lancha que llevaba tres años habíamos navegado.
Pasamos la tarde en el muelle de la casa de Frank que recordaba perfectamente y que la última vez estaba en construcción.
Por casualidad, contacto con Andrea, una amiga guatemalteca que vive en el lago Atitlan (siguiente destino) pero que también está de fin de semana en Río. Le invitamos a ella ya su padre a cenar en el muelle y pasamos un muy buen rato todos juntos haciendo copas bajo el cielo estrellado de este lugar mágico.
A las 5 de la mañana ya estamos preparando algo de comer para salir a pescar. Una vez todo preparado iniciamos el viaje y vuelvo a revivir una de las experiencias más increíbles de todos mis viajes: navegar a través de este río asentado en la punta de la lancha con los pies colgando, sintiendo todo el aire en la cara y la libertad absoluta, como si estuviera volando. Pasamos por el cañón de montañas llenas de vegetación, aves y peces despertando y desembocando en el mar infinito.
Esta vez, a diferencia de la última vez, no nos quedamos a pescar en el mar sino que nos alejamos costeando hasta llegar y entrar al río Sarstoon (que hace frontera con Belice). Allí hay un pequeño pueblo pescador donde el Frank conocen algunos de sus habitantes. Allí dejamos las bolsas en el único lugar que alquilan habitaciones y seguimos río arriba tirando la caña. Pasamos todo el día arriba y abajo hasta pescar 7 Peixoto, también hacemos un baño refrescante y no paramos de comer y beber. Cuando el sol empieza a caer es otro momento muy especial, de esos que te hacen recordar el por qué me gusta tanto viajar y estar en lugares que a veces parecen sólo rasgos de historias de aventuras.
Cansados ​​de todo el día, descansamos hasta volver a salir a primera hora para probar suerte con la pesca un rato más, esta vez en el mar.
Antes de volver a la casa del Frank (con las neveras llenas de pescado) pasamos un rato por la población de Livinstong donde recogemos a Andrea y su padre.
Después de una ducha refrescante me despido de Frank y el resto de la tripulación y cambio de coche en dirección al Atitlan (Panajachel) en casa la familia de Andrea (9h de viaje).
Me despierto en una casa muy bonita y muy grande que me recuerda a una casa de estos catalanes. Paso dos días allí ayudando a Andrea en unos proyectos de arquitectura (como si hiciera de secretario), vamos a comprar y visitar el mercado tradicional de la población de Sololá, vamos en bici alrededor del lago Atitlán ya un mirador muy bonito donde se pueden ver los volcanes del lago.
El último día, antes de partir hacia mi voluntariado, vamos hasta la ciudad de Antigua con un compañero Americano de una de sus trabajos. Damos una vuelta por allí haciendo unos recados, suficiente para recordar lo bonita que es este ciudad colonial y, seguido, llegamos a Ciudad de Guatemala donde después de hacer otros encargos me quedo en casa Aida a pasar la noche para coger el bus primera hora de la mañana en dirección al Ixcán.