Mapa del Món

jueves, 15 de agosto de 2013

Semuc y Rio Dulce (saltos sociales)

09- 08 – 2013
Acabant l’estada a Guatemala torno a experimentar l’amabilitat, bondat, escalfor de la gent, puc tornar a compartir amb gent local de totes les classes socials fins al punt d’afectar-me bastant tot el que de la vida em porta cada una de les aventures  que visc i que em permeten experimentar de viva pell situacions úniques i molt diferents que donen molt que pensar:
Després de 6h de bus vaig arribar a Lanquin, el poble d’accés a Semuc Chempey. Eren les 5 de la tarda i els busos públics cap al càmping que volia arribar i que estava al costat del parc ja no funcionaven.  Amb això només em quedava o pagar un taxi privat (0%), pagar un hostel (molt econòmics, però només per “turistes” 20%), parlar amb la gent local i buscar alternatives!:D 80%.
Vaig començar a preguntar com podia arribar al càmping de Vinicio per tot el parc central i quan les opcions ja s’acabaven i només em quedava caminar 2h  (es feia fosc en 50min) un home em va senyalar un cotxe i em va dir que era de qui es deia Vinicio. Vaig anar cap allà i vaig preguntar a més gent si l’havien vist, fins que em van dir que tenia una tenda allà mateix. Vaig entrar i em vaig presentar, vaig preguntar per el Vinicio i em van dir que estava al càmping. E pare d’ell, l’Eric, súper amable em va dir que em podia quedar a acampar a la sortida de la tenda que tenien. Allà vaig conèixer a les germanes, germans i nebots del Vinicio. Vam estar xerrant una bona estona fins que es va fer fosc. Ràpidament em vaig adonar que era una família molt pobre, a la tenda només venien cervesa i quasi a preu de cost i el pare, que era l’únic que treballava s’encarregava de cobrar la gent que aparcava a la zona de la municipalitat. La llum va marxar a tot el poble i sota unes espelmes vam compartir el sopar: ells van oferir-me una mica de cafè i tortilles i jo portava una mica de pa i frijoles. Quan ja era l’hora que tanquessin la tenda l’Eric em va oferir anar a la seva casa a dormir i jo encantat vaig acceptar. En mig de la foscor i seguint  un caminet vam arribar a la casa, una de les més humils en les que he estat: eren quatre habitacions obertes i vivien 8 persones estirades amb matalassos al terra. A fora hi havia un petit galliner una pileta i un lavabo - dutxa sec. Al costat era on tiraven l’ escombraria i de tant en tant la cremaven. A mi em van donar un matalàs i vaig dormir amb dos dels germans. A l’altra habitació una nena de 10 i la seva  germana, a l’altra una germana de  la mare i un bebè i a l’última el pare.  La nit no va ser molt tranquil·la ja que el petit va plorar molt i l’aigua feia molt soroll sobre el sostre metàl·lic. Pel matí vaig sortir d’hora amb l’Alma i vaig agafar el “colectivo” per anar fins el parc. Drets, darrera d’un cotxe habilitat, anàvem unes 30 persones amunterades, gallines, sacs de grà... durant 50 minuts (9km) per un camí de pedres, roques i fang... en el pitjor estat mai vist. Abans d’entrar al parc vaig anar a la finca de Vinicio, un noi jove que es va ajuntar amb una dona indígena de la zona i amb qui tenia dos fills. Estava construint alguna “choza” per allotjar a turistes i un càmping a un preu ultra tirat. Parlo amb ell i em diu que millor que no passi la nit allà ja que no tindré opció de marxar fins més tard del que volia per horaris de busos. Vaig deixar les meves coses allà i vaig entrar al parc. NO tinc paraules per descriure el que la naturalesa ha creat,s Semuc Chempey, per mi una de les meravelles del món que desprèn una energia especial i que vaig tenir la sort d’experimentar-la totalment sol ja que vaig entrar el primer.
Després d’haver-me banyat i donat tota la volta vaig tornar a on vivia Vinicio i vaig cuinar-lis uns espaguetis abans de fer ruta de nou cap a Lanquin. Allà, a mitja tarda l’Eric ja em va dir que no hi havia cap problema en quedar-me de nou a la casa. Vaig passar la tarda amb la família a la petita tenda. Un dels germans, 18 anys, vaig veure que s’amagava les cerveses que es prenia i em va explicar que no el deixaven beure: feia quatre dies en una de les borratxeres va apuntar amb una pistola (que li havien donat uns tipus) a un noi que el molestava i la  policia li havia requisat i si el veien bevent el tancaven a la presó.
Després de 6... òbviament el van pillar i el van portar cap a la casa. Per la nit, un cop a casa ell ja no hi era... vam dormir i a les 6 del matí van començar els problemes ja que algú li havia dit a l’Eric que el seu fill havia robat uns mòbils durant la nit. Una gran baralla familiar mentre jo em feia el dormit, la mare volia endur-se’l a la policia, el pare desesperat i el noi deia que havien estat bevent però que havien estat uns altres. Finalment, després que els pares van  anar a buscar i parlar amb els que van resultar ser els verdaders culpables es van calmar les coses.
Jo em vaig acomiadar de tots i vaig fer camí cap a Cahbo on vaig fer nit per continuar fins a Rio Dulce a les 3 del mati...6h més per camins horribles fins trobar-me amb en Frank, l’home que a Ciudad de Guatemala em va convidar a la seva casa.
Encara no m’havia empassat tota l’experiència anterior que en Frank em va invitar a una cervesa de benvinguda i vam pujar a una llanxa... del port al mercat de peix fresc a comprar marisc i d’allà fins a una illa on tenia un ranxo espectacular però que encara no estava acabat de construir. Al costat vivia una família que s’encarregaven de cuidar el ranxo. La dona de la família ens va cuinar un ceviche de camaron increïble mentre que amb uns amics i dos treballadors fèiem cerveses i copes.
A les 4 del matí ens vam aixecar i vam preparar esmorzar, vam agafar les neveres amb begudes i vam fer camí cap a LIvingston (un poble afroamericà bastant aïllat de tot).  El camí per arribar-hi passava per un “cañon” espectacular i encara més amb la sortida del sol. Al poble vam fer una volta ràpida i posar benzina per sortir a pescar. 7h de pesca pel mar carib que ens va donar per pescar 3 barracudes petites i una força gran, veure dues famílies de dofins, banyar-nos amb ells, fer l’aperitiu, aprendre a pescar i a conduir la llanxa... 
Per la tarda vaig cuinar unes truites espanyoles i la dona ens va preparar un altre ceviche amb una de les barracudes que havíem pescat. Mentre es fa fosc seguim xerrant i prenent copes. El matí següent preparem un abundant i boníssim esmorzar i m’acompanyen al port on vaig agafar el bus cap a Flores.
(Traducción Google) 09 - 08-2013
 
 
 

 
Terminando la estancia en Guatemala vuelvo a experimentar la amabilidad, bondad, calor de la gente, puedo volver a compartir con gente local de todas las clases sociales hasta el punto de afectarme bastante todo lo que la vida me lleva cada



una de las aventuras que vivo y que me permiten experimentar de viva piel situaciones únicas y muy diferentes que dan mucho que pensar:Tras 6 horas de bus llegué a Lanquin, el pueblo de acceso a Semuc Chempey. Eran las 5 de la tarde y los buses públicos hacia el camping que quería llegar y que estaba al lado del parque ya no funcionaban. Con esto sólo me quedaba o pagar un taxi privado (0%), pagar un hostel (muy económicos, pero sólo para "turistas" 20%), hablar con la gente local y buscar alternativas!: D 80%.Empecé a preguntar cómo podía llegar al camping de Vinicio por todo el parque central y cuando las opciones ya se acababan y sólo me quedaba caminar 2h (oscurecía en 50min) un hombre me señaló un coche y me dijo que era de quien se decía Vinicio. Fui hacia allí y pregunté a más gente si lo habían visto, hasta que me dijeron que tenía una tienda allí mismo. Entré y me presenté, pregunté por el Vinicio y me dijeron que estaba en el camping. E padre de él, Eric, súper amable me dijo que me podía quedar a acampar a la salida de la tienda que tenían. Allí conocí a las hermanas, hermanos y sobrinos del Vinicio. Estuvimos charlando un buen rato hasta que se hizo oscuro. Rápidamente me di cuenta que era una familia muy pobre, a la tienda sólo venían cerveza y casi a precio de coste y el padre, que era el único que trabajaba encargaba de cobrar la gente que aparcaba en la zona de la municipalidad. La luz se fue en todo el pueblo y bajo unas velas compartimos la cena: ellos me ofrecieron un poco de café y tortillas y yo llevaba un poco de pan y frijoles. Cuando ya era la hora de que cerraran la tienda Eric me ofreció ir a su casa a dormir y yo encantado acepté. En medio de la oscuridad y siguiendo un sendero llegamos a la casa, una de las más humildes en las que he estado: eran cuatro habitaciones abiertas y vivían 8 personas estiradas con colchones en el suelo. Fuera había un pequeño gallinero una pileta y un aseo - ducha seco. Junto era donde echaban la basura y de vez en cuando la quemaban. A mí me dieron un colchón y dormí con dos de los hermanos. En la otra habitación una niña de 10 y su hermana, a la otra una hermana de la madre y un bebé ya la última el padre. La noche no fue muy tranquila ya que el pequeño lloró mucho y el agua hacía mucho ruido sobre el techo metálico. Por la mañana salí temprano con el Alma y cogí el "colectivo" para ir hasta el parque. Derechos, detrás de un coche habilitado, íbamos unas 30 personas amunterades, gallinas, sacos de grano ... durante 50 minutos (9km) por un camino de piedras, rocas y barro ... en el peor estado nunca visto. Antes de entrar en el parque fui a la finca de Vinicio, un chico joven que se juntó con una mujer indígena de la zona y con quien tenía dos hijos. Estaba construyendo alguna "Choza" para alojar a turistas y un camping a un precio ultra tirado. Hablo con él y me dice que mejor que no pase la noche allí ya que no tendré opción de marchar hasta más tarde de lo que quería para horarios de buses. Dejé mis cosas allí y entré en el parque. NO tengo palabras para describir lo que la naturaleza ha creado, es Semuc Chempey, para mí una de las maravillas del mundo que desprende una energía especial y que tuve la suerte de experimentar totalmente solo ya que entré el primero.Después de haberme bañado y dado la vuelta volví a donde vivía Vinicio y cociné-lis unos espaguetis antes de hacer ruta de nuevo hacia Lanquin. Allí, a media tarde Eric ya me dijo que no había ningún problema en quedarme de nuevo en la casa. Pasé la tarde con la familia en la pequeña tienda. Uno de los hermanos, 18 años, vi que escondía las cervezas que se tomaba y me explicó que no le dejaban beber: hacía cuatro días en una de las borracheras apuntó con una pistola (que le habían dado unos tipos) a un chico que le molestaba y la policía le había requisado y si lo veían bebiendo el cerraban en prisión.Después de 6 ... obviamente lo pillar y lo llevaron a la casa. Por la noche, una vez en casa él ya no estaba ... dormimos ya las 6 de la mañana comenzaron los problemas ya que alguien le había dicho a Eric que su hijo había robado unos móviles durante la noche. Una gran pelea familiar mientras yo me hacía el dormido, la madre quería llevárselo a la policía, el padre desesperado y el chico decía que habían estado bebiendo pero que habían sido otros. Finalmente, después de que los padres fueron a buscar y hablar con los que resultaron ser los verdaderos culpables se calmaron las cosas.Yo me despedí de todos y hice camino hacia Cahbo donde hice noche para continuar hasta Río Dulce a las 3 de la mañana ... 6h más por caminos horribles hasta encontrarme con Frank, el hombre que en Ciudad de Guatemala me invitó a su casa.

Aún no me había tragado toda la experiencia anterior que Frank me invitó a una cerveza de bienvenida y subimos a una lancha ... del puerto en el mercado de pescado fresco a comprar marisco y de allí hasta una isla donde tenía un rancho espectacular pero que todavía no estaba terminado de construir. Junto vivía una familia que se encargaban de cuidar el rancho.
La mujer de la familia nos cocinó un ceviche de camaron increíble mientras que con unos amigos y dos trabajadores hacíamos cervezas y copas.A las 4 de la mañana nos levantamos y preparamos desayuno, tomamos las neveras con bebidas y hicimos camino hacia Livingston (un pueblo afroamericano bastante aislado de todo). El camino para llegar pasaba por un "cañon" espectacular y aún más con la salida del sol. En el pueblo hicimos una vuelta rápida y poner gasolina para salir a pescar. 7h de pesca por el mar caribe que nos dio para pescar 3 barracudas pequeñas y una fuerza grande, ver dos familias de delfines, bañarse con ellos, hacer el aperitivo, aprender a pescar ya conducir la lancha ...Por la tarde cociné unas tortillas españolas y la mujer nos preparó otro ceviche con una de las barracudas que habíamos pescado. Mientras se oscurece seguimos charlando y tomando copas. La mañana siguiente preparamos un abundante y buenísimo desayuno y me acompañan al puerto donde cogí el bus hacia Flores.

No hay comentarios:

Publicar un comentario